Behandeling van Menopauze symptomen

Dikwijls wordt HRT (hormone replacement therapy) toegepast bij om menopauze symptomen te bestrijden. Er zijn echter vele natuurlijke en minder risicovolle therapieŽn zoals een gezonde voedingswijze, het gebruiken van kruidenpreparaten, het nemen van voedingssupplementen en regelmatige oefeningen.


Gezonde voeding
In een gezonde voeding zouden enkele dagelijkse porties van sojaproducten (rijk aan isoflavonen) niet mogen ontbreken. (Ikzelf ben geen voorstander van sojaproducten, omdat deze veelal gemodificeerd zijn.) Voedingsmiddelen die zoveel mogelijk te vermijden zijn zijn alcohol, sterke specerijen en geraffineerde producten (zoals witte suiker of wit brood). Het is belangrijk om voldoende gezonde voedingsmiddelen te eten zoals volkorenbrood, groenten, vruchten, noten en zaden. Het is ook belangrijk om voldoende water te drinken. Om zoveel mogelijk calcium te absorberen moet men een teveel aan dierlijk eiwit (vlees of zuivel) vermijden en moet men voedsel selecteren dat rijk is aan calcium zoals amandelen, sesamzaden, groene groenten en volle granen.


Gebruik van kruiden
Het gebruiken van kruiden kan helpen om menopauze symptomen te verminderen. De planten kunnen gebruikt worden als thee (aftreksel met heet water) of tinctuur (alcoholische aftreksels). Sommige kruiden zijn ook beschikbaar in de vorm van tabletten. Er zijn vele kruiden die kunnen helpen om opvliegers te verminderen zoals duizendblad, hop, yam, rode klaver, paardebloem en vitex. Humeurigheid kan worden gecontroleerd door thee te drinken van valeriaan, St. Janskruid, haagdoorn en damiana. De kruiden die helpen om beter te slapen omvatten hop, valeriaan en kamille. Kruiden die helpen om osteoporose te bestrijden zijn rode klaver, brandnetel en heemstwortel.


Voedingssupplementen
Tijdens de menopauze bieden voedingssupplementen een goede aanvulling op onze dagelijkse voeding. Om het risico van osteoporose te verminderen is het belangrijk om voldoende vitamine D op te nemen, vooral tijdens de wintermaanden wanneer er weinig direct contact met zonlicht. Supplementen met calcium en magnesium kunnen ook van nut zijn om menopauze symptomen te verminderen. Vrouwen die niet van sojaproducten (ikzelf ben geen voorstander van sojaproducten, omdat deze veelal gemodificeerd zijn) houden kunnen supplementen van isoflavonen (soja of rode klaver) nemen.


Voldoende oefening
Het is belangrijk gedurende het leven, en dus ook gedurende de menopauze, voldoende actief te zijn. Inactiviteit verhoogt aanzienlijk de kans op osteoporose en hartziektes. Het is niet noodzakelijk om een zeer actieve sport te doen. Wandelen, zwemmen, emotioneel lichaamswerk of yoga zijn goede oefeningen. Door oefeningen wordt endorfine in ons bloed afgescheiden, dat een zalig en gelukmakend gevoel veroorzaakt. Emotioneel lichaamswerk en yoga ontspannen de geest en zorgt ervoor dat het lichaam gezond en soepel blijft. Emotioneel lichaamswerk en yoga geven een natuurlijk evenwicht aan de stofwisseling en de hormoonhuishouding en verminderen zo de stress.