Darmkruiden - Venkel en Gember

In de darmen bevindt zich 80% van het immuunsysteem. Goede bacteriŽn in de darmen, zoals de lactobacillus, treden op tegen ziekteverwekkers. Lactobacillus zit o.a. in waterkefir, molkewei, umeboshi (=japanse pruim). De goede bacteriŽn houden de rottingsbacteriŽn in balans. Goede bacteriŽn zitten verder in zuurdesem (in combinatie met gist, omdat dit vitamine B zou aanmaken), zuurkool, en jong druiveblad (wat je in de soep kunt doen).

Kolanoot werkt als ginseng. De coladrank heeft dezelfde werking: echter de suiker in cola is slecht voor je.

De goede bacterie in de dikke darm heeft overigens suiker (bijvoorbeeld rietsuiker, vruchtensuiker) nodig en vezels. Je kunt dit ook terug zien in de bereiding van waterkefir.

Als je een slechte spijsvertering hebt, kun je champignons beter niet eten, omdat ze lang in de darmen blijven om te verteren (langer dan vlees).


De darmwerking raakt uit balans door o.a. het eten van wit brood, gebruik van medicijnen, en chemokuren. Een uit balans zijn van de darmen kan leiden tot candida (spruw bij baby's), wat zich uit in jeuk op de genetaliŽn, astma, bronchitis, eczeem, huidklachten, gewrichtsklachten, klachten van de slijmvliezen.


Slechte spijsvertering weer op gang brengen:
Vasten door middel van een kuur met zuurkool

Waterkefir drinken

Propolis (te koop bij het Bijenhuis)
Bewaar de propolis in de diepvries. Daarna malen in de koffiemolen. Je kunt nu een tinctuur maken en daarna olie toevoegen.
Je kunt propolispoeder door bijvoorbeeld de yochert doen.

Masseren over de buik: met je rechterhand beginnen bij je navel en naar de linkerzijde van je lichaam masseren, dan naar beneden en via je rechterzijde terug naar je navel. Deze cirkelende beweging herhalen
Masseren van voeten en handen: masseer het midden van de voeten en/of de handen



Venkel - Foeniculum vulgare